Usługi NFZ w Bydgoszczy

Bydgoszcz

Dostępne usługi NFZ w Bydgoszczy

Godziny rejestracji pn -czw: 7:00 – 19:00

pt 7:00 – 15:00
pod numerem 52 340 99 60

Poradnia Audiologiczna

Rozpoznawanie i leczenie chorób narządu słuchu i równowagi.

Poradnia Logopedyczna

Kształtowanie właściwej mowy oraz usuwanie jej wad i zaburzeń.

Poradnia Rehabilitacji Mowy i Słuchu

Diagnoza i terapia oraz wspieranie prawidłowego rozwoju mowy i słuchu.

Umów się na wizytę

Poszukujesz miejsca, w którym przejdziesz przez szczegółowe i dokładne badania słuchu i mowy? Skorzystaj z pomocy doświadczonych lekarzy w naszej placówce. Oferujemy skuteczne i efektowne terapie dla dzieci i młodzieży.

Godziny pracy Poradni Audiologicznej w Bydgoszczy

Godziny pracy Poradni Logopedycznej w Bydgoszczy

Godziny pracy Poradni Rehabilitacji Mowy i Słuchu w Bydgoszczy

Pytania i odpowiedzi

Najczęściej zadawane pytania

Na poniższej liście można dowiedzieć się, jak przygotować się do badań oraz jak te badania wyglądają.

Poradnia
Audiologiczna

Skierowanie do Poradni Audiologicznej – może być ono papierowe bądź elektroniczne z kodem dostępu. Skierowanie musi być wystawione przez lekarza mającego kontrakt z NFZ.

Przy rejestracji potrzebne będzie również:

  • Imię i nazwisko pacjenta
  • Numer PESEL
  • Adres do korespondencji
  • Numer telefonu

Pacjent czekający na badanie słuchu musi być zdrowy. Pacjenci chorzy lub krótko po infekcji proszeni są o kontakt z rejestracją w celu zmiany terminu badania.

Kontrola badań słuchu z programu powszechnych przesiewowych badań słuchu u noworodków po porodzie.

Wszystkie badania są bezbolesne a ich przebieg i to na czym będą one polegać tłumaczone są również w trakcie wizyty.

Badanie sprawdza odruchy z mięśnia strzemiączkowego oraz naprężenie błony bębenkowej.

W badaniu tym zmieniane jest ciśnienie w przewodzie słuchowym co pozwala na rejestrowanie odbicia fali dźwiękowej od błony bębenkowej.

Jest to łatwa metoda by ocenić czynność ślimaka. To badanie wykonywane jest między innymi u noworodków w przesiewowych badaniach słuchu. W badaniu tym uzyskujemy odpowiedź komórek słuchowych znajdujących się w ślimaku na podawane dźwięki.

Badanie wykonywane u starszych dzieci, ponieważ wymaga współpracy pacjenta z osobą badającą – z tego powodu nie u wszystkich można je wykonać. Badanie to ma wykazać najcichszy słyszany dźwięk przez pacjenta na niskich jak i na wysokich częstotliwościach.

Wykonywane u najmłodszych dzieci tylko w śnie fizjologicznym. Podczas tego badania następuje pobudzenie mózgu poprzez dźwięki akustyczne. Badanie to ma na celu określenie czy dźwięk dociera do kory mózgowej i pozwala oszacować próg słyszenia. Badanie jest zupełnie bezbolesne.

To subiektywna ocena słuchu w przypadku dzieci u których nie ma możliwości wykonania jeszcze innych badań.

Poradnia
Logopedyczna

Skierowanie do Poradni Logopedycznej – może być ono papierowe bądź elektroniczne z kodem dostępu. Skierowanie może być wystawione przez każdego lekarza – np. pierwszego kontaktu.

Przy rejestracji potrzebne będzie również:

  • Imię i nazwisko pacjenta
  • Numer PESEL
  • Adres do korespondencji
  • Numer telefonu
  • wady wymowy
  • opóźnienie rozwoju mowy
  • niepłynność
  • mowa nosowa
  • oddychanie ustami
  • zaburzenia słuchu
  • nadmierne ślinienie
  • trudności z rozumieniem komunikatów
  • jeśli cokolwiek niepokoi opiekuna
Diagnoza, stymulacja i terapia logopedyczna dzieci i młodzieży. Terapia logopedyczna obejmuje terapię dzieci i młodzieży z:
  • opóźnionym rozwojem mowy,
  • wadami artykulacyjnymi,
  • upośledzeniem umysłowym,
  • wadą słuchu,
  • autyzmem,
  • mózgowym porażeniem dziecięcym,
  • zespołem Downa
  • oraz innymi zespołami chorobowymi.
  • budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego
  • fonacji, tempa mowy
  • rozumienia oraz nadawania mowy
  • gramatyki wypowiedzi
  • zasobu słownictwa
  • artykulacji
  • kształtowaniem i rozwojem mowy
  • pracą nad prawidłową realizacją głosek
  • nadawaniem kompetencji językowych
  • rozwijaniem czynności rozumienia mowy
  • rozwijaniem i doskonaleniem języka
  • wzbogacaniem słownictwa

Poradnia Rehabilitacji
Mowy i Słuchu

Skierowanie do Poradni Rehabilitacji Mowy i Słuchu – może być ono papierowe bądź elektroniczne z kodem dostępu. Skierowanie musi być wystawione przez lekarza specjalistę – audiologa, (oto-)laryngologa, neurologa.

Przy rejestracji potrzebne będzie również:

  • Imię i nazwisko pacjenta
  • Numer PESEL
  • Adres do korespondencji
  • Numer telefonu
  • jeśli dziecko ma problemy ze słuchem
  • jest zdiagnozowany niedosłuch
  • trwa oswajanie z aparatami słuchowymi
  • jest wszczepiony implant ślimakowy
Diagnostyka i rehabilitacja dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem. Stworzenie dziecku z wadą słuchu możliwości komunikowania się. Wyposażenie opiekunów dziecka w wiedzę i umiejętności potrzebne do skutecznej rehabilitacji dziecka. Wykonujemy:
  • diagnozę deficytów występujących u dziecka z uszkodzonym słuchem
  • terapię – z uwzględnieniem różnych kanałów komunikacji – resztek słuchowych, percepcji wzrokowej, elementów języka migowego
  • pracę nad kształtowaniem i rozwojem mowy dziecka
  • wspieranie rozwoju dziecka
Terapia słuchowa wprowadzająca dziecko do świata dźwięków
  • indywidualne wychowanie słuchowe dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka
  • ćwiczenia reakcji na dźwięk
  • identyfikacja dźwięków otoczenia oraz ich różnicowanie
  • ćwiczenia wspomagające akceptację aparatów słuchowych
  • grupowe zajęcia muzyczno- ruchowe

Terapia psychologiczna – to forma wsparcia skierowana do dzieci i młodzieży oraz ich rodziców.
Głównym celem jest ukierunkowanie dziecka na prawidłowy rozwój, wzmacnianie mocnych stron oraz eliminowanie barier. Budowanie lub poszerzanie kompetencji społeczno-emocjonalnych.
Rodzic może skorzystać ze wsparcia w formie konsultacji psychologicznych – dotyczą one ogólnego rozwoju dziecka, trudności wychowawczych czy też budowania relacji ze swoją pociechą.

Terapia psychologiczna pomaga lepiej rozumieć siebie i otaczający świat, rozpoznawać swoje potrzeby i je zaspokajać.

Regulować emocje i rozładowywać napięcie w sposób akceptowalny społecznie.

W ramach rehabilitacji mowy i słuchu lub projektu z PFRON dziecko może uczestniczyć w indywidualnych zajęciach z fizjoterapeutą. Podczas takiej sesji oceniane jest napięcie mięśniowe, postawa ciała, gra stawowa, motoryka i koordynacja ruchowa.

Jeżeli dziecko wymaga pracy z fizjoterapeutą prowadzone są ćwiczenia korekcyjne i terapia nakierowana na przywrócenie prawidłowego napięcia mięśniowego i naukę utrzymania prawidłowej postawy ciała.

Sala wyposażona jest w sprzęt do Integracji sensorycznej. Elementy SI są włączone w plan terapii.