Projekty 2019/2022
Projekty PFRON
Projekt realizowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Polski Związek Głuchych Oddział Kujawsko – Pomorski
Specjalistyczny Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Uszkodzonym Słuchem w Bydgoszczy ul. Bernardyńska 3 t
Polski Związek Głuchych Oddział Kujawsko – Pomorski
Specjalistyczna Poradnia Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Uszkodzonym Słuchem w Toruniu ul. Krasińskiego 70
realizują projekt współfinansowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, pn.
"Umiem więcej - mogę więcej - wsparcie dla dzieci i młodzieży z dysfunkcją słuchu i niepełnosprawnościami sprzężonymi" - od 01.04.2019 - 31.03. 2022
w ramach projektu reralizujemy następujące formy wsparcia:
Zajęcia indywidualne
Aktywizacja mowy
Rehabilitacja mająca wpływ na poprawę poziomu komunikacji, zwiększenie kompetencji językowej, zwiększenie samodzielności komunikacyjnej dzieci poprzez:
- kształtowanie i doskonalenie umiejętności wykorzystywania posiadanego przez dziecko zasobu słownictwa w mowie i piśmie,
- doskonalenie umiejętności poprawnego rozumienia wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- przekształcanie spostrzeżeń, wyobrażeń oraz procesów myślowych w odpowiednie symbole dźwiękowe i graficzne,
- usprawnianie umiejętności wydzielania i łączenia składników mowy – zdań, wyrazów, sylab,
- stabilizację wzorców słownych,
- kojarzenie zależności występujących między wyrazami w zdaniu, wynikających z kontekstu i struktur gramatyczno-logicznych.
Wizualizacja mowy
Wsparcie dla dziecka całkowicie głuchego podczas nauki mowy prowadzenie dwóch formy rehabilitacji : nauka języka migowego i fonogesty.
Język migowy
- Dostarczenie systemu komunikacyjnego w przypadku osób, u których nie ma możliwości wypracowania komunikacji słownej.
- Poprawa kontaktu wzrokowego z rozmówcą, koncentracja uwagi na jego ustach.
- Lepsza percepcja komunikatu.
- Tworzenie bazy językowej i bogacenie słownictwa.
- Przyswajanie form gramatycznych języka polskiego.
Fonogesty
- Poprawa kontaktu wzrokowego z rozmówcą, koncentracja uwagi na jego ustach oraz zdolność do wsłuchiwania się w jego słowa.
- Poprawa skuteczności wykorzystywania protez słuchowych w percepcji sygnałów mowy – umiejętność „słuchania wizualnego”.
- Motywowanie do aktywności komunikacyjnej oraz kreatywności językowej (dzieci korzystające z fonogestów chętnie i dużo mówią).
- Zgodny z normą przebieg rozwoju słownictwa.
- Wysoki poziom umiejętności zapisywania wypowiedzi odczytanej z ust.
- Rozwój mowy zgodny ze strukturą fonologiczną wyrazów.
Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne
Dzieci w kontrolowanych warunkach uczą się:
- jak budować satysfakcjonujące relacje z innymi;
- jakie zachowania są społecznie akceptowalne, a jakie nie,;
- jakich granic nie należy przekraczać;
- uczą się odczytywać i nazywać emocje (zarówno swoje, jak i innych osób),
- odczytywać gesty i mowę ciała oraz nabywają umiejętności dot. życia codziennego jak zachowywać sie w różnych miejscach ( szkoła, dom, sklep, restauracja, biblioteka itp.),
Instruktaż dla dziecka udzielany w obecności rodzica
Rodzice dzięki obecności podczas udzielania instruktażu dziecku przez terapeutę stają się terapeutami swoich dzieci. Ich aktywne uczestnictwo w procesie rehabilitacji mowy i słuchu ma bezpośredni wpływ na wszechstronny rozwój dziecka.
Usprawnienia ruchowe z elementami integracji sensorycznej
- Dostarczenie systemu komunikacyjnego w przypadku osób, u których nie ma możliwości wypracowania komunikacji słownej.
- Poprawa kontaktu wzrokowego z rozmówcą, koncentracja uwagi na jego ustach.
- Lepsza percepcja komunikatu.
- Tworzenie bazy językowej i bogacenie słownictwa.
- Przyswajanie form gramatycznych języka polskiego.
Zajęcia grupowe
Plastykoterapia z terapią ręki
Proponowana forma wsparcia pozwoli dziecku z uszkodzonym słuchem oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi :
- poprawić sprawność motoryki dużej i małej,
- poprawić koordynację ciała i koordynację wzrokowo-ruchową,
- stabilizować rozwój emocjonalny,
- kształtować umiejętność współpracy w grupie rówieśniczej,
- rozwijać w sposób harmonijny różne sfery psychiki, rozładowywać napięcie psychofizyczne, wzbogacać osobowość,
- kształtować wyobraźnię artystyczną,
Logorytmika
Zajęcia muzyczne mają wpływ na:
- wyzwalanie kreatywności ruchowej dziecka z uszkodzonym słuchem i niepełnosprawnością sprzężoną
- uwrażliwienie dziecka na elementy wspólne dla muzyki i mowy: rytmu, melodii, dynamiki i metrum
- poprawę funkcjonowania w grupie
- wzbogacanie słownictwa
- kształtowanie procesów myślenia, kojarzenia, pamięci, orientacji w przestrzeni
- zwiększenie samodzielności komunikacyjnej, zadaniowej i społecznej dziecka.
Rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych
Zajęcia mające na celu jest poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych, komunikacyjnych i poprawę samoocena dziecka. Dzięki zajęciom grupowym następuje u dzieci wzmacniane lub nabywanie takich umiejętności jak:
- zawierania znajomości
- słuchania
- zadawania pytań
- asertywność
- inicjowanie rozmów
- prowadzenie dyskusji
- radzenie sobie z krytyką
- radzenie sobie z emocjami: rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu, rozczarowania, mówienia komplementów.
Spotkania integracyjne - "Spotkajmy się razem"
Forma wsparcia ma służyć przede wszystkim integracji wszystkich dzieci biorących udział w projekcie oraz nauce funkcjonowania w licznej grupie. Zaplanowano organizację 3 spotkania integracyjne:
- Powitanie Lata – w czerwcu 2021
- Spotkanie Gwiazdkowe w grudniu 2021
- Zabawa karnawałowa – w styczniu 2022
Spotkania integracyjne - "Spotkajmy się latem"
Spotkania letnie organizowane będą od lipca 2021 do połowy września 2021r. – mają charakter „Pół kolonii” . W ramach spotkań organizacja :
- zabaw stacjonarnych,
- wycieczek na terenie miasta Bydgoszczy i Torunia
- wycieczek do innych miast
- obcowanie z natura i zwierzętami – pobyt w ośrodkach agroturystycznych.
Umów się na wizytę
Poszukujesz miejsca, w którym przejdziesz przez szczegółowe i dokładne badania słuchu i mowy? Skorzystaj z pomocy doświadczonych lekarzy w naszej placówce. Oferujemy skuteczne i efektowne terapie dla dzieci i młodzieży.
(52) 340 99 60
Bydgoszcz i Toruń